Włókno szklane do auta, czyli jak połatać karoserię?

Włókno szklane do auta

Włókno szklane ma wiele zastosowań. Jednym z nich jest naprawa karoserii w samochodzie, w przypadku skorodowanego podwozia czy progów. Pamiętajmy, że jest to rozwiązanie jedynie „na chwilę”, choć dobrze wykonane włókno szklane do auta powinno wytrzymać nawet 2 lata.


Krok 1: oczyszczenie powierzchni

Oczyszczenie powierzchni jest zawsze obowiązkowe, niezależnie od tego, jaki materiał będziemy nakładać na karoserię. Inaczej włókno szklane do auta się po prostu nie przyklei odpowiednio i wkrótce cały element odpadnie. Zardzewiałe fragmenty należy dokładnie spiłować za pomocą papieru ściernego. Jeśli blacharka jest w tak złym stanie, że oczyszczenie z rdzy jest niemożliwe – lepiej jest wyciąć uszkodzony fragment, pamiętając, by zawsze wykonać to z pewnym zapasem zdrowej jeszcze blachy. Później konieczne jest pomalowanie powierzchni neutralizatorem rdzy. Najlepiej z dalszymi pracami poczekać jeden dzień, aż powierzchnia dokładnie wyschnie i się oczyści.

Włókno szklane do auta

Krok 2: Włókno szklane do auta

To, jak zastosujemy włókno szklane do auta, zależy od wielkości i rodzaju ubytku. Jeśli mówimy o otworze na wylot, możemy nią zakleić ubytek. Jeśli progi zostały odcięte, trzeba je zrekonstruować. Na wgłębienia możemy po prostu ją nałożyć. Wcześniej jednak musi zostać utwardzona za pomocą żywicy. Najlepiej jest zalać włókno szklane na osobnym blacie. Najwięcej pracy nas czeka, jeśli łatany kształt jest nieregularny. Nie mamy innego wyjścia niż podzielenie go na mniejsze i prostsze elementy. Taka układanka musi wyschnąć, by móc ją połączyć z blachą samochodu. Najlepiej jest poczekać z resztą prac do kolejnego dnia.

Dowiedz się więcej: Czym jest włókno szklane?

Krok 3: Łatanie ubytku

Na przygotowane poprzedniego dnia elementy układanki nanosimy niewielką ilość szpachli samochodowej. Dokładnie przyklejamy je od wewnątrz, by uzyskać pożądany kontur wyciętych wcześniej progów. Czas oczekiwania na wyschnięcie wynosi około pół godziny, jednak dla pewności możemy wstrzymać się godzinę. Szlifujemy nadmiar szpachli, który wydostał się z łączeń. Ilość dalszych prac zależy od różnicy poziomów między oryginalną blachą samochodu a przyklejoną matą z włókna szklanego. Z kolejnej roli maty wycinamy dokładnie kształt ubytku. Przykładamy go od wewnątrz i zalewamy żywicą z utwardzaczem. Możemy go dodać nieznacznie więcej, niż wskazał to producent na opakowaniu. Takie wycinanie i zalewanie żywicą powtarzamy do momentu, aż blacha i włókno szklane do auta będą tworzyły prostą, jednolitą powierzchnię. Jeśli zależy nam na trwałości, tę samą czynność musimy wykonać dla wewnętrznej strony blachy. Naniesienie około 5 warstw nieco większej powierzchni maty szklanej od wewnątrz sprawi, że łatany element wytrzyma dłużej.

Krok 4: Ostatnia obróbka

Włókno szklane do auta pokryte żywicą musimy wyszlifować tak, by w dotyku nie była wyczuwalna różnica poziomu między nią a blachą. Jeśli wycinany element był nieco zakrzywiony, to także moment, w którym nadajemy ten pożądany kształt. Odpowiednie wyszlifowanie jest niezwykle ważne, by po nałożeniu ostatniej warstwy szpachli, nie było widoczne wybrzuszenie. Po wykonaniu zabiegu nakładamy kolejną, cienką warstwę szpachli. Jest to niezbędne, gdyż żaden lakier czy grunt nie utrzyma się na warstwie żywicy. Ponownie szlifujemy wklejany element. Po wyschnięciu możemy nałożyć podkład epoksydowy, akrylowy i bazę.

Lakierowanie auta po włóknie szklanym

Pamiętajmy, że jest to rozwiązanie jedynie na chwilę. Takie łatanie karoserii przez włókno szklane do auta nie zastąpi nam wizyty u blacharza i odpowiedniego pospawania progów czy innych elementów nadwozia. Z pewnością jednak jest to ciekawy sposób na eksperymentowanie z tym materiałem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

back to top